Centrum Diagnozy i Terapii Zaburzeń Rozwoju będzie ukierunkowane na dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Mimo takiej specjalizacji oferta Centrum będzie dostępna / atrakcyjna również dla dzieci bez zdiagnozowanych deficytów czy chorób, ale np. mających problemy w nauce, nawiązywaniu kontaktów, czy funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej.

Centrum będzie mieściło się w piętrowym budynku o powierzchni użytkowej ok. 825 mkw.

Na parterze zlokalizowane zostaną: mieszkanie treningowe, sala motoryki dużej – rehabilitacji ruchowej, gabinety fizjoterapii i hydroterapii, pokój nauczycielski, poczekalnia dla rodziców oraz recepcja i biuro.

Na pierwszym piętrze będą mieściły się: mieszkanie treningowe, sala doświadczania świata, sala integracji sensorycznej, sala zajęć grupowych – trening umiejętności społecznych, gabinet terapeutyczny – trening jedzenia, gabinet terapeutyczny – logopedia / komunikacja, gabinet terapeutyczny – terapia neurologiczna, gabinet terapeutyczny – motoryka mała / terapia ręki.

Koncepcja funkcjonalna budynku wynika z przyjętego doboru metod diagnostycznych i terapeutycznych wybranych pod kątem najwyższej skuteczności w zakresie terapii całościowych zaburzeń rozwoju, jak również możliwości wykorzystania poszczególnych pomieszczeń w celach poza terapeutycznych (np. prowadzenie warsztatów, szkoleń, konsultacji).

SALA REHABILITACJI RUCHOWEJ (MOTORYKI DUŻEJ)


SALA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA

GABINET TERAPII NEUROLOGICZNEJ



SENSORYCZNY PLAC ZABAW

Diagnoza całościowych zaburzeń rozwoju (1) wymaga zespołu specjalistów. Zwykle każdy ze specjalistów przyjmuje w innej poradni, terminy pomiędzy poszczególnymi wizytami to tygodnie albo miesiące. Poza tym, półgodzinne spotkanie w obcym gabinecie nie ma żadnej wartości diagnostycznej czy terapeutycznej. Ze względu na nową stresującą sytuację, może zachowywać się zupełnie inaczej niż na co dzień. Dziecko powinno być obserwowane w naturalnych warunkach (np. podczas jedzenia, czynności samoobsługowych) oraz w grupie rówieśniczej. Dopiero tak przeprowadzona obserwacja daje wymierne podstawy diagnozy.

Poza tym, podejrzenie zaburzeń u dziecka jest sytuacją silnie stresującą dla rodzica. Rodzic nie może przechodzić procesu diagnozy pomiędzy trudnym dniem w pracy a kłopotami dnia codziennego. Aby móc przyjąć i zrozumieć diagnozę, przygotować się do terapii dziecka, musi mieć zapewnione odpowiednio komfortowe warunki.

Patrząc na kwestię diagnozy zarówno z perspektywy dziecka, jak i rodzica, który wspólnie z nim przeżywa ten czas, nasze Centrum ma być tak przygotowane, by spełniło potrzeby każdego. Ma dysponować stałym zespołem specjalistów w zakresie całościowych zaburzeń rozwoju (psychiatra dziecięcy, psycholog, pedagog, neurolog, logopeda itp.). Sam proces diagnozy ma zajmować kilka dni (od pobytu weekendowego do tygodniowego) i być prowadzony w warunkach pobytu w ośrodku wypoczynkowym. Warto podkreślić, że ośrodek nie sprawia wrażenia obiektu medycznego (co może stresować dziecko), jest to zwyczajny pobyt w lesie nad jeziorem. Kojarzy się przyjemnie. Ze względu na to, że pełny obraz można uzyskać poprzez obserwację dziecka w różnych sytuacjach, proces diagnozy przeprowadzany jest w naturalnych warunkach (dziecko jest obserwowane podczas posiłków, w czasie spacerów, gier i zabaw itp.). Przez to, że proces diagnozy jest wydłużony a jednocześnie odbywa się w tym samym miejscu, dziecko ma okazję poznać budynek terapeutyczny i jego gabinety.

W tym samym czasie, w trakcie pobytu w ośrodku, opieką objęty jest również rodzic. Wyniki obserwacji są z nim na bieżąco omawiane. Funkcjonuje również grupa wsparcia, dzięki czemu rodzic nie czuje się osamotniony w trudnych dla niego chwilach. Pobyt i diagnoza nie ograniczają się jedynie do samych konsultacji i badań – rodzic i dziecko mogą korzystać z wszystkich dostępnych na terenie ośrodka atrakcji (plaża, jezioro, sport, spacery itp.).

Terapia i rehabilitacja

Jest to druga funkcja, jaką ma pełnić nasze Centrum. Ma to być połączenie ośrodka wypoczynkowego z profesjonalnym zapleczem terapeutycznym pozwala również (poza funkcją diagnostyczną) na prowadzenie terapii w komfortowych warunkach. Jesteśmy elastyczni wobec osób, które się do nas zwrócą. Rodzic może wybrać zarówno pojedyncze konsultacje w trakcie wakacyjnych czy weekendowych pobytów z rodziną, jak również całe turnusy terapeutyczne.

Usamodzielnianie, aktywizacja zawodowa i włączanie społeczne

Dzieci, które mają całościowe zaburzenia rozwojowe, są narażone na problemy w życiu społecznym w przyszłości. Chcemy im ułatwić przyszłe funkcjonowanie, dlatego też szczególnym aspektem terapii całościowych zaburzeń rozwoju (a także niepełnosprawności jako takiej) jest usamodzielnienie i przygotowanie do życia w społeczeństwie. Na terenie Centrum powstaną dwa mieszkania treningowe, w których (np. w cyklach tygodniowych lub dłuższych) pod profesjonalną opieką będą mogły zamieszkać osoby niepełnosprawne.

Dla dzieci pobyt taki będzie nauką czynności samoobsługowych. Mimo, że dzieci będą mieszkały samodzielnie to rodzic może w tym czasie przebywać na terenie ośrodka (być zakwaterowany w budynku hotelowym, przeznaczyć ten czas na odpoczynek itp.).

Dla młodzieży i osób dorosłych pobyt w mieszkaniu treningowym będzie również treningiem samodzielności ale poszerzonym o edukację finansową (zarządzanie własnymi pieniędzmi, samodzielne planowanie i dokonywanie zakupów itp.) oraz aktywizację zawodową. Ponieważ w okolicach Rajgrodu prowadzonych jest dość dużo obiektów turystycznych, naturalne jest, że aktywizacja zawodowa będzie obejmowała zawody związane z obsługą ruchu turystycznego, np. pomoc kuchni, pomoc kelnera, czynności sprzątające, czynności związane z utrzymaniem terenu itp. Połączenie centrum terapeutycznego z ośrodkiem wypoczynkowym daje naturalną możliwość nabycia i wykorzystania umiejętności zawodowych.

Opieka wytchnieniowa

Funkcjonowanie centrum (zwłaszcza w zakresie mieszkań treningowych) pozwoli na realizację idei opieki wytchnieniowej. W czasie kiedy dziecko przebywa na turnusie w mieszkaniu treningowym, rodzic ma czas albo na załatwienie spraw urzędowych, wizyty u lekarza lub po prostu wypoczynek.

Szkolenia i praktyki pedagogiczne

W przypadku całościowych zaburzeń rozwoju szczególnie ważne jest przygotowanie kadry pedagogicznej i oświatowej do współpracy z dziećmi z tego typu zaburzeniami. Z jednej strony, wysokofunkcjonujące dzieci z CZR uczą się w szkołach ogólnodostępnych, z drugiej jednak nikt nie przygotowuje nauczycieli do pracy z takimi dziećmi. Całościowe zaburzenia rozwoju są tak złożonym zagadnieniem, że jedynym sposobem przygotowania się do pracy z nimi jest praktyczna nauka zawodu, którą będzie można zrealizować właśnie w naszym ośrodku.

Pobyty integracyjne

W kontekście włączenia społecznego bardzo ważne jest umożliwienie wspólnego przebywania i działania dzieciom niepełnosprawnym i pełnosprawnym. Dlatego na terenie naszego ośrodka będą organizowane integracyjne zielone szkoły oraz pobyty wypoczynkowe innego rodzaju.

Dzieciom niepełnosprawnym da to możliwość wypoczynku z zwyczajnych warunkach (bez izolacji i stygmatyzowania poprzez pobyt w ośrodku tylko dla niepełnosprawnych), natomiast zdrowych rówieśników uwrażliwi na niepełnosprawność.

3
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
ArturKatarzyna Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy
Powiadom o
Artur
Gość
Artur

Plan wygląda imponująco. Zobaczymy, jak z realizacją…

Katarzyna
Gość
Katarzyna

Najwyższy czas! Brakuje takiego miejsca.

Artur
Gość
Artur

Zobaczymy